Räyskälä-Säätiön tiedote 2/2018

10.4.2018

Tervehdys Räyskälästä,

Kentän käyttötilanne
Runsaiden lumien nopea sulaminen on aikaansaanut muutaman vuoden tauon jälkeen jälleen vesipuiston Räyskälään. Kiitoteillä ja reuna-alueilla on vielä paljon vettä, mikä estää niiden käytön. Veden määrä vähenee onneksi vauhdilla ja voimme olettaa, että jo viikonloppuna pahimmat tulvat on historiaa.

Kiitoteiden reuna-alueet, koneiden pysäköintialueet niin halliaukiolla kuin kentälläkin ja laskualueet (alueen tiestöstä puhumattakaan) ovat kuitenkin vielä pehmeinä ja todennäköisesti pehmenevät vielä lisää ennen kuin kovettuvat käyttökelpoisiksi. Tulevan viikonlopun isoimmat ilmailuinnot kannattaa siis padota odottamaan seuraavaa viikonloppua.

Mikäli ilmailemaan ensi viikonloppuna pääsee, niin huomatkaa, että kaikki operointi, myös koneiden maakäsittely, tulee tapahtua asvalteilla. Etenkin maakäsittelyssä renkaiden pehmeään maahan jättämät syvät urat ovat kenttäalueella jopa hengenvaarallisia ja halliaukiolla aiheuttavat herkästi kalustorikkoja. Ei siis tehdä niitä.

Viranomaisyhteistyöharjoitus
Vielä muistutus tästä harjoituksesta, joka sulkee Räyskälän ilmatilan kahtena päivänä:
Harjoitus rajoittaa merkittävissä määrin ilmailua Räyskälän ilmatilassa torstaina 12.4. ja tiistaina 17.4. Kyseessä on viranomaisyhteistyöharjoitus, josta järjestävät tahot hoitavat myös tiedottamisen.
Trafi on päättänyt perustaa ilmailun tilapäisen rajoitusalueen EFR393-RÄYSKÄLÄ:
”Ilmailu aktivoidulla rajoitusalueella on sallittua harjoitustoiminnan niin salliessa. Ilmailutoiminta edellyttää etukäteiskoordinaation AMC-MIL yksikön kanssa. Harjoituksen aikana ilmailu aktivoidulla rajoitusalueella on rajoitetummin sallittua ja etukäteiskoordinaatio on tehtävä alueesta vastaavan varoupseerin kanssa, jonka yhteystiedot julkaistaan alueen aktivoivassa NOTAM-tiedotteessa.”

Hallien talvisäilytyksen purkaminen
Hallien tyhjennys talvisäilytyksestä käynnistyy heti, kun maapohjan käyttötilanne sen sallii. Kuten yllä kerroin, vielä ei kannata koneita halleista ulos riuhtoa. Kakkoshallin pääty kuivuu kyllä nopeasti, kunhan kuivuminen käynnistyy. Tilannetta seurataan päivittäin ja tyhjennys käynnistyy heti, kun se on mahdollista.

Sauna-ajat
Poliisien harjoittelu- ja koulutuskausi on käynnistynyt. Tämän myötä myös Iso sauna lämpiää päivittäin.
Saunavuorot: naiset klo 17-19, miehet klo 19-21.
Pikkusaunan käyttöönotto voidaan tehdä, kun luvassa ei enää ole yöpakkasia. Saunojen osalta kesäaikatauluihin siirtyminen tulee tapahtumaan toukokuulla, ilmoittelen siitä sitten lähempänä.

Kyläkauppa
Meidän kaikkien iloksi kauppias ilmoitti, että kauppa aukeaa 27.4. ja palvelee totuttuun malliin koko kesän. Kauppa on Ilmailukeskuksen toiminnallekin tärkeä asia, joten muistakaa käyttää kaupan palveluita hyväksenne!

Tupakointi Säätiön tiloissa on kiellettyä
Tupakointi kaikissa Säätiön rakennuksissa on kiellettyä. Tupakoinnin aiheuttamista vaaroista ihmisille, materiaaleille ja rakennuksille tuskin tarvitsee luennoida tänä valistuksen aikana. Kielto koskee kaikkia Säätiön tiloja ja rakennuksia ja kaikkia niiden käyttäjiä tasapuolisesti. Ilman erityisoikeuksia. Ihan kaikkia.
-mari-